1393-11-29 16:40
3009
5
10639
احسان مکتبی در نشست ارزیابی عملکرد 3 ساله گلستان ما :

اگر رسانه معتبر و صاحب سبک در یک جامعه نباشد صحبت از توسعه، آب در هاون کوبیدن است / گلستان ما فضای استان را سیاه و سفید نمی بیند

مدیر مسئول گلشن مهر گفت: گلستان ما فضای استان را سیاه و سفید نمی بیند ، آنها می بینند که برخی خیلی زحمت کشیدند و حالا به هر دلیلی کنار گذاشته شده و برخی که اصلا زحمت نکشیدند سوار بر موج شده و به همه جا رسیدند .

به گزارش گلستان ما ؛ احسان مکتبی مدیر مسئول دو روزنامه گلشن مهر در نشست ارزیابی سه ساله سایت گلستان ما که امشب (28 بهمن) در گرگان برگزار شد اظهار کرد: خوشحالم این مراسم بهانه ای شد تا برخی از دوستان قدیمی و برخی دیگر از دوستان جدید در فضای مجازی را ببینم .

مکتبی بیان کرد: سومین سالگرد تولد سایت خوب گلستان ما را تبریک عرض می کنم نه به این خاطر که اشکالاتی که دوستان گفتند در کارشان نیست ، بلکه به این خاطر که تجریبات علمی ، فکری و بشری و یک سری محاسبات در آن نهفته است .

وی با بیان اینکه جامعه توسعه یافته به جامعه ای می گویند که در آن رسانه قوی باشد اذعان کرد: اگر رسانه معتبر و صاحب سبک در یک جامعه نباشد صحبت از توسعه آب در هاون کوبیدن است و اگر می خواهیم به رشد برسیم باید رسانه های محکم ، شفاف و اطلاع رسان از همه گروهها و جریان های سیاسی باشد تا نورافکنی  بر اربابان قدرت ، اربابان فساد  و ارباب مدیران کلان ، میان و پایین دست باشد که دغدغه همه اهالی رسانه است.

این فعال مطبوعاتی ادامه داد: کتابی وجود دارد در مورد اینکه چرا ملت ها و دولتها شکست می خورند که افرادی روی آن تحلیل ها و فرضیه هایی داشتند و من توصیه می کنم دوستان این کتاب را بخوانند  و چند نفری که که این کتاب را تحلیل کردند فرضیه هایی دارند.

احسان مکتبی اشاره کرد: اولین فرضیه مربوط به جغرافیای خاص یک کشور می شود که باعث عقب ماندگی آن می شود مثل آفریقا و مناطق گرم استوایی که آدمهای آن حالی برای کار کردن ندارند ، البته می توان به برخی موارد خاص مثل دو کره هم اشاره کرد که در یک عکس هوایی در شب کره شمالی خاموش و کره جنوبی چراغهایش روشن است و این نشان می دهد که در کره جنوبی مشغول کارند و کره شمالی نیز در خواب بسر می برند.

وی تصریح کرد: فرضیه دیگر مربوط به جهل است که حاکمان این کشورها نمی گذارند رشد کنند  که این تحلیل گران با دلایل متقن این دلیل را نیز رد کرده اند هر چند گفته شده که لابی های قدرت نگذاشته اند که کشورها رشد کنند و نهایتا عده ای به این فرضیه اصلی رسیدند که چرا یک کشور شکست می خورد و آن اینست که تنها کشورهایی نتیجه گرفتند که نهادهای آزاد مدنی داشتند که جدا از قدرت بوده و بر قدرت نقد و نظارت کنند.

دانشجوی دکترای علوم سیاسی اظهار داشت: ما نمی توانیم با یک حرکت زیگزاگی و مقطعی باعث توسعه شهر و منطقه خودمان بشویم و یک حرکت توسعه ای حتما باید نهادمند و در چارچوب  باشد.

مکتبی تصریح کرد: از این منظر سایت گلستان ما به عنوان یک رسانه به طرف گسترش اطلاع رسانی با سبک وسیاق خود و با هدف نهادینه شدن پیش رفته اگر چه اشکالاتی نیز دارد که برخی از ما رسانه ای ها نیز می دانیم وقتی می خواهیم حریف را مغلوب کنیم نیاز به یک سرمایه اجتماعی داریم و داشتن همین سرمایه اجتماعی باعث می شود که یک رسانه مثل بی بی سی بتواند موج درست کند که البته من توصیه نمی کنم رسانه ها در این جهت حرکت کنند.

وی تاکید کرد: این جنگ روانی آماده کردن زیرساختهای ذهنی شهروندان است که وقتی گلستان ما خبر می زند تصور اینست که این خبر درست می تواند نادرست باشد و یا اینکه این خبر نادرست می تواند درست هم باشد .

احسان مکتبی با بیان اینکه در هفته های اخیر سایت گلستان ما را واقع گراتر از گذشته عمل کرده، اظهار کرد: گلستان ما فضای استان را سیاه و سفید نمی بیند ، آنها می بینند که برخی خیلی زحمت کشیدند و حالا به هر دلیلی کنار گذاشته شدند و برخی که اصلا زحمت نکشیدند سوار بر موج شده و به همه جا رسیدند .

وی گفت : کار رسانه اینست که همه را نگاه کند و من فکر می کنم این نورافکن باید بر سر ارباب قدرت و ثروت باشد تا باعث توسعه استان و رشد آن شود و بستر زندگی بهتری برای آیندگان فراهم گردد.

 

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

روزنامه نگار

واقعا آقاي مكتبي اين نظر را درباره ي سايت شما داد ؟ با شناختي كه از ايشان دارم باور كردني نيست.يا ايشان عقب گرد كرده اند يا اينكه اساسا اين همه سال تجربه ي حرفه اي خود را فراموش كرده اند . عجب روزگار غريبي است نازنين !

0
0
پاسخ
1393-11-28 19:18
بهروز

احسان مکتبی آدم روشنفکری است و برایش جناح و منافع اشخاص مهم نیست .او توسعه را قلبا می شناسد و دوست دارد فقط کافی است به عمق مطالبش در مورد کره شمالی و کره جنوبی دقت کنید .ما ایرانی ها همان کره شمالی هستیم .اگر کمی به فکر توسعه کشورمان بودیم شبها نمی خوابیدیم و با مدیریت جهادی می توانیم کشورمان را بسازیم اما حیف ...

0
0
پاسخ
1393-11-29 05:27
نیما

انصافا اصلاح طلبها از اصولگرایان گلستان منصف ترند اینم سندش

0
0
پاسخ
1393-11-29 07:55
شهروند

سلام و قدر دانی از گلستان ما بخاطر شفاف سازی در عرصه گلستان حالا به هر محتوا احسان مکتبی انسانی اندیشمند مسلمان است و نه عقب گردی داشته نه ناشیانه دست به تعریف از گلستان ما زده اند .ایشان همیشه طرف عدالت را دارد و می بیند که گلستان ما به دور از چاپلوسی اجتماعی به دنبال زیرساخت های توسعه گلستان است .و من دیروز حضور داشتم شاید بهترین نقدی که شنیدم از احسان مکتبی بود.خدا قوت اقای دکتر احسان مکتبی ....

0
0
پاسخ
1393-11-29 07:57

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.